20 Years of webSERVICES in Chania Crete

 


istosch 20 Χρόνια - Slider

🎉 20 Χρόνια istosch data & web center

Κάντε κλικ σε οποιαδήποτε εικόνα για μεγέθυνση

istosch 20 Years - Orange Banner
🔍 Κάντε κλικ για μεγέθυνση
istosch 20 Years - Green Banner
🔍 Κάντε κλικ για μεγέθυνση
istosch 20 Years - Orange Makry Banner
🔍 Κάντε κλικ για μεγέθυνση

   the 1st multinational Chania's web design & development center   simply& dedicated web Hosting    istoschSHOP, Τα πάντα από βιβλία & νέα τεχνολογία...

Μισθώστε Διαφημιστική Προβολή στο istoschPORTAL

διαδικτυακά μαθήματα Αγγλικών

istoschBOOKSTORE «Το Κορίτσι που καθρεφτιζόταν στο νερό»: της Αιμιλίας Πλατή (Νέα Κυκλοφορία)
Βουρλάκης Νίκος, Πύργος Ψιλονέρου Χανιά. Τα πάντα για την Οικοδομή σας.

Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα 90 Χρόνια ΚΚΕ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα 90 Χρόνια ΚΚΕ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2009

18ο Συνέδριο ΚΚΕ, ανοίγει τις πύλες του Σήμερα...


Ολα έτοιμα για το 18ο Συνέδριο, όπου σήμερα ξεκινούν οι εργασίες του, παρουσία εκατοντάδων εκλεγμένων αντιπροσώπων, εκπροσώπων 90 Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων και Εθνικοαπελευθερωτικών Κινημάτων (η ΕΡΤ με τις υποβίβασε σε 78 και ελπίζουμε να ήταν λάθος αν και πολύ αμφιβάλουμε) από όλο τον κόσμο, καθώς και εκατοντάδων προσωπικοτήτων της κοινωνικοπολιτικής ζωής του τόπου.
Με τη μεγαλύτερη εδώ και πολλά χρόνια συμμετοχή Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων, Εθνικοαπελευθερωτικών Κινημάτων το ενδιαφέρον για το Συνέδριο χτυπάει κόσκκινο, ας μη ξεχνάμε ότι ένα από τα δύο θέματα είναι οι εκτιμήσεις και τα συμπεράσματα για τη σοσιαλιστική οικοδόμηση του 20ού αιώνα.
Στη συζήτηση για το σοσιαλισμό έγινε ένα σημαντικό βήμα στη συνένωση της θεωρητικής και πρακτικής δουλειάς. Αποδείχτηκε ότι η υπόθεση της μελέτης του σοσιαλισμού δεν είναι υπόθεση κάποιων επιστημόνων, είναι πριν από όλα όλων των μελών του Κόμματος.

ΤΟ ΚΚΕ ΠΙΟ ΙΣΧΥΡΟ ΑΠΟ ΠΟΤΕ ΑΛΛΟΤΕ ΑΠΟΔΕΙΧΝΕΙ ΠΩΣ ΤΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΤΟΥ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΝΟΙΓΟΝΤΑΣ ΤΟ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΟ ΛΑΪΚΟ ΜΕΤΩΠΟ ΚΑΙ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ.
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΣΥΝΤΡΟΦΟΙ...

Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2008

Εκδήλωση της ΠΕΑΕΑ στη Παναγιά.

Η φετινή 64η εκδήλωση για την επέτειο της μάχης της Παναγιάς,(όπως αποκλήθηκε, η μάχη της 12ης και 14ης Νοεμβρίου 1944 στην εκεί περιοχή, ήταν μια απ' της μεγαλύτερες μάχες που έδωσε πανελλαδικά ο ΕΛΑΣ), πραγματοποιήθηκε χτες την Κυριακή 16 Νοεμβρίου στις 10:30 π. μ. στην Παναγιά Κεραμειών. Την εκδήλωση διοργάνωσαν τα παραρτήματα Χανίων της Πανελλήνιας Ενωσης Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης και του Συλλόγου Απογόνων και Φίλων της Εθνικής Αντίστασης και του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας.
Να σημειώσουμε πως ο καιρός δεν ήταν σύμμαχος στην εκδήλωση, μιας και η καταρρακτώδης βροχή που απ' τα ξημερώματα έδειξε τα δόντια της σε όλο το νομό Χανίων, εμπόδισε τη φυσιολογική εξέλιξη της εκδήλωσης η οποία περιορίστηκε στις καταθέσεις των στεφάνων και στο προσκλητήριο νεκρών. Πραγματικά ήταν αδύνατον να πραγματοποιηθεί η εκδήλωση όπως τα προηγούμενα χρόνια, μιας και η καταρρακτώδης βροχή(η οποία μισή ώρα μετά τη λήξη της εκδήλωσης σταμάτησε και βγήκε ολόλαμπρος ήλιος), και η ομίχλη είχε περικυκλώσει το ορεινό χωριό των Κεραμειών που απέχει μόλις 21 χιλιόμετρα απ' την πόλη των Χανίων και έχει υψόμετρο 550 μέτρα, καθιστούσε αδύνατη την εκδήλωση που πραγματοποιείται απρόσκοπτα μετά το 1974.


Το περιληπτικό ιστορικό της μάχης.

ο Λευτέρης Ηλιάκης, για τη μάχη γράφει στο βιβλίο του "Η αντίσταση στο νομό Χανίων"

"Στις 12 Νοέμβρη του '44 ο Γερμανός Διοικητής του φρουρίου Κρήτης ξεκίνησε ολομέτωπη επίθεση εναντίον του 14ου συντάγματος του ΕΛΑΣ με σκοπό να το διαλύσει, όπως έλεγε. Καθώς υπολογίζεται στην επιχείρηση πήραν μέρος πάνω από 1.500 Γερμανοί με θωρακισμένα αυτοκίνητα και τανκς, βοηθούμενοι και από μεγάλη δύναμη πυροβολικού. Οι Ελασίτες του 2ου Τάγματος ταμπουρωμένοι σε κατάλληλη θέση, τους προκάλεσαν σοβαρές ζημιές με 5 νεκρούς Γερμανούς και απώλεια αρκετού πολεμικού υλικού. Στους Κάμπους ο ογδοντάχρονος γερο - Ξηράκης ταμπουρωμένος στο σπίτι του αμύνθηκε ηρωικά, σκότωσε 4 Γερμανούς και κατόρθωσε να ξεφύγει από το μπλόκο του εχθρού. Η επόμενη μέρα πέρασε ήσυχη. Η επίθεση η γενική έγινε στις 14 Νοέμβρη το πρωί και αποκρούσθηκε και πάλι νικηφόρα από τους Ελασίτες. Συνολικά οι νεκροί Γερμανοί στρατιώτες και τις δυο μέρες των μαχών ήσαν 300, ενώ από τη μεριά των Ελλήνων οι απώλειες ήσαν 8 Ελασίτες. Επιστρέφοντας από τη μάχη, οι Γερμανοί έλεγαν: "Μας είπαν πως θα συναντήσουμε άτακτους αντάρτες, μα βρεθήκαμε μπροστά σε στρατεύματα καλά οργανωμένα και διοικούμενα".".

Ο σ/φος Αλέκος Παπίλαρης για το χρονικό της μάχης σε ομιλία του στη 58η εκδήλωση της Μάχης το 1998

"Στις 12 Νοέμβρη του '44 - τόνισε - ο Γερμανός διοικητής του φρουρίου Κρήτης ξεκίνησε ολομέτωπη επίθεση εναντίον του 14ου Συντάγματος του ΕΛΑΣ, με σκοπό να το διαλύσει, όπως έλεγε. Καθώς υπολογίζεται, στην επιχείρηση πήραν μέρος πάνω από 1.500 Γερμανοί με θωρακισμένα αυτοκίνητα και τανκς, βοηθούμενοι και από μεγάλη δύναμη πυροβολικού. Οι ΕΛΑΣίτες του 2ου Τάγματος, ταμπουρωμένοι σε κατάλληλη θέση, τους προκάλεσαν σοβαρές ζημιές με 5 νεκρούς Γερμανούς και απώλεια αρκετού πολεμικού υλικού. Στους Κάμπους ο ογδοντάχρονος γερο - Ξηράκης, ταμπουρωμένος στο σπίτι του, αμύνθηκε ηρωικά, σκότωσε 4 Γερμανούς και κατόρθωσε να ξεφύγει από το μπλόκο του εχθρού. Η επόμενη μέρα πέρασε ήσυχη. Η επίθεση η γενική έγινε στις 14 Νοέμβρη το πρωί και αποκρούστηκε και πάλι νικηφόρα από τους ΕΛΑΣίτες. Συνολικά οι νεκροί Γερμανοί στρατιώτες και τις δυο μέρες των μαχών ξεπέρασαν τους 300, ενώ από τη μεριά των Ελλήνων οι απώλειες ήταν 8 ΕΛΑΣίτες.

Επιστρέφοντας από τη μάχη οι Γερμανοί έλεγαν: "Μας είπαν πως θα συναντήσουμε άτακτους αντάρτες, μα βρεθήκαμε μπροστά σε στρατεύματα καλά οργανωμένα και διοικούμενα"".

Radio Collectiva

ΥΓ* Σχετικό άρθρο εδώ.

Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2008

Οκτώβριος 1988 Πλατεία Αγοράς!!!


Μια εικόνα 1000 λέξεις, η μια συγκέντρωση 18.000 λαού!!!

Αυτή ήταν η μεγαλύτερη μη - προεκλογική συγκέντρωση πολιτικού κόμματος στα Χανιά απ' τη μεταπολίτευση και μετά και η δεύτερη σε μαζικότητα μετά απ' την Παγκρήτια προεκλογική του ΠΑΣΟΚ το 1981.
Ήταν κατά πολύ μεγαλύτερη και απ' αυτή που είχε κάνει το 1984 ο τότε Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας Χ. Σαρτζετάκης
Πραγματοποιήθηκε για τα 70άχρονα του ΚΚΕ και ομιλητής ήταν
ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Χ. Φλωράκης.
Την παραθέτουμε στα πλαίσια της 90 Χρόνης δράσης του ΚΚΕ στο Νομό.
Η φωτογραφία αυτή είχε υποστεί μεγάλη αλλοίωση τη περίοδο της διάσπασης στα παλιά γραφεία της ΝΕ ( στη συμβολή των οδών Σφακίων και Βολουδάκηδων) απ' τους Συνασπισμένους όταν δεν είχαν αφήσει τίποτα όρθιο.

Γιάννης Κ.

Σάββατο 1 Νοεμβρίου 2008

90 Χρόνια αντοχής και ανοχής στους παραχαράκτες.

Τελικά εμείς οι κομμουνιστές πρέπει να έχουμε μεγάλα όρια αντοχής και κάθε λογής σαχλαμάρα που ακούμε πρέπει να την αφήνουμε να κυλάει στα αυτιά μας και να φεύγει απ' αυτά σα να μην ειπώθηκε ποτέ.
Πραγματικά λίγες ήταν οι φορές, (μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού) που έχουμε βγει απ' τα ρούχα μας σε συζητήσεις με τρίτους και όταν συνέβαινε αυτό όλως τυχαίος η πασόκος θα ήταν αυτός που θα το κατάφερνε αυτό, η κρυφοπασόκος(συνασπισμένος, αριστεριστής κοκ), αλλά πάντα ημιμαθής και αντιΚΚΕ φερέφωνο της όποιας καθοδήγησης του...
Η αλήθεια είναι ότι αυτές τις ημέρες ενόψει των 90 χρόνων και του προσυνεδριακού διαλόγου, τα κάθε λογής αντι-ΚΚΕ "λογύδρια" έχουν αφηνιάσει και οι τρόποι πολλοί. Οι πιο διαδεδομένοι τρόποι παραχάραξης της ιστορίας του τιμημένου ΚΚΕ, είναι αυτοί οι οποίοι ανατρέχουν στην ιστορία του κόμματος απ' τις "ιστορικές" πηγές των παρακρατικών μηχανισμών, των μυστικών υπηρεσιών, του αμερικανοπροσκυνημένου ΓΕΣ του 1948-1973, των διαφόρων διαγραμμένων πρώην στελεχών οι οποίοι αμέσως μετά διαπρέπουν στον αντικομμουνισμό, η ακόμα και μέσα από Ριζοσπάστες που προβοκατόρικα εξέδιδε ο Μανιαδάκης, (παράλληλα και ταυτόχρονα με τους κανονικούς που εξέδιδε η ΚΕ ).
Από την επίσημη ιστορία του ΚΚΕ, ποτέ δεν έχουν καμία πηγή, δεν ανατρέχουν ούτε καν απ' τα αρχεία της βουλής, στο τι τελικά το ΚΚΕ επίσημα στήριξε. Αναλώνονται σε μια άνευ αξίας και προηγουμένου παραφιλολογία, δηλαδή παραχάραξη της ιστορίας του ΚΚΕ και των αποφάσεων του, με συνομοσιολογίες για να κρύψουν τα δικά τους περιττώματα.
Συνήθως ακόμα και σήμερα ανατρέχουν σε κάτι αντί-ΚΚΕ ιστολογία και βιβλία που είναι γεμάτη η αγορά και το διαδίκτυο από τέτοια, χωρίς ποτέ όμως να αποδεικνύονται οι αποκαλύψεις τους.
Έτσι ξέρουν να "χτυπούν" το ΚΚΕ, κάτω απ' τη ζώνη, να προβοκάρουν, λοιδορούν και να παραχαράσουν τις θέσεις του τιμημένου κόμματος μας, που δε θα τους κάνει τη χάρη να συνδιαλλαγεί μαζί τους...
Και μπορεί αυτά τα προαναφερθέντα με τους Ριζοσπάστες του Μεταξικού καθεστώτος ως πηγές να τις χρησιμοποιούν οι εκδότες-"ιστορικοί" (στ') διαλογής γνωστού τηλεοπτικού σταθμού, ωστόσο υπάρχουν και οι "φίλοι" και "καλοθελητές" της λεγόμενης ευρύτερης Αριστεράς, οι οποίοι ψαρεύοντας στα θολά νερά προβοκάρουν μιλώντας μας τάχα μου "φιλικά" και μονίμως παραπολιτικά. Όταν έχουν να πουν κάτι πολιτικά, (που δεν έχουν να μας πουν) γιατί "εκθέτουν εαυτούς " ανεπανόρθωτα, μιας και ο λόγος τους δε συνάδει με τις πράξεις τους όχι μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις αλλά ποτέ.
Να πάμε στο δια ταύτα γιατί όπως θα είδατε στην αφίσα, το ΣΕΚ(τροτσκιστές), παρακλάδι που ξεφύτρωσε απ' τη Χαριλάου Τρικούπη, κάνει εκδήλωση για τα 90άχρονα του ΣΕΚΕ, δηλαδή του ΚΚΕ, γιατί ως γνωστόν ΣΕΚΕ, ήταν το πρώτο όνομα του ΚΚΕ, άρα το ίδιο το ΚΚΕ.
Την εκδήλωση τους την πραγματοποιούν σε ένα "ψευτοκουλτουρέ" χώρο που διευθύνουν Συνασπισμένοι και μάλιστα της ΚΕ, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Προφανώς οι κύριοι του ΣΕΚ και οι κύριοι της ΚΕ του ΣΥΝ, που οι μεν πραγματοποιούν την εκδήλωση και οι δε τους στεγάζουν, ετοιμάζουν, μια ακόμη χωρίς όρια αντι-ΚΚΕ επίθεση, με πρόσχημα τα 90άχρονα του ΚΚΕ και γιατί το σημερινό "αυτιστικό" ΚΚΕ δε συνεργάζεται με την αριστερά τους και το ΠΑΣΟΚ, για να φύγει η κακή κυβέρνηση της ΝΔ στα πλαίσια της κρίσης του συστήματος;
Προφανώς θα ακουστούν σαχλαμάρες διαφόρων αποχρώσεων, αλλά το πιο επικίνδυνο το οποίο το ακούμε όλο και πιο συχνά απ' τα "καλόπαιδα" του ΣΥΝ, είναι ότι το ΚΚΕ, το έκλεβαν πάντα κάποιες ηγεσίες που το ξέκοβαν απ' το λαϊκό κίνημα και γι αυτό δίνουν μόνο ημερομηνίες χωρίς ποτέ να εξηγούν τί οδήγησε το κόμμα σε αποφάσεις σημαντικές για την ιστορία του. Μας προσάπτουν κλοπή την μετονομασία από ΣΕΚΕ σε ΚΚΕ το 1924 στο 3ο έκτακτο συνέδριο και την είσοδο του στη "Σταλινική" 3η διεθνή, τη διάσπαση του 1968 στη 12η ολομέλεια και τη διάσπαση του 1991 13ο έκτακτο συνέδριο.
Φυσικά οι τροτσκοπασόκοι του ΣΕΚ, άλλο που δε θέλουν για να επιτεθούν και αυτοί στο κόμμα και να πουν και αυτοί ότι το 1924 "το έκλεψαν" οι Σταλινικοί διαγράφοντας τους "αρχειομαρξιστές"(δηλαδή τους ιδεολογικούς τους προγόνους). Ότι μονίμως έως σήμερα αυτές οι ηγεσίες εδώ και 90 χρόνια αποκόβουν το κόμμα απ' το κίνημα...
Δε θα μπούμε στο κόπο ούτε να τους παρακολουθήσουμε ούτε να τους αντικρούσουμε γιατί θα γράφουμε κάνα μήνα και δε θα έχουμε τελειώσει ούτε με τους μεν ούτε με τους δε, απλά θα πούμε ένα "Το γαρ πολύ της θλίψεως γεννά παραφροσύνη" και θα τους αφήσουμε στο κάλαθο της ιστορίας όπου ανήκουν και οι δυο όπως όλοι οι άλλοι προηγούμενοι που προ-αναφέραμε παραπάνω.
Επίσης ειδικά στους Τρότσκους να θυμίσουμε 3 πραγματάκια γιατί έχουν ελαφριά μνήμη και μεγάλη γλώσσα(όχι πως οι συνασπισμένοι δεν έχουν αλλά λέμε τώρα).
1)Πως ότι έλεγε ο Μπρόνσταϊν(Τρότσκι), ως κατηγορία για το Λένιν μετακύλησε στο Στάλιν λίγο αργότερα με τα ίδια ακριβώς επιχειρήματα.
2)Την ανακοίνωση τους ως οργανωμένο κίνημα (4η ψευτοδιεθνής), που καλούσε τους Ναζιστές Γερμανούς τάχατες εργάτες(ναζί στρατιώτες) "να ξεσκίζουν τη φασιστική ΕΣΣΔ και να δώσουν το δικαίωμα στους εργάτες της Ρωσίας να φτιάξουν την εργατική δημοκρατία τους."
3)Ειδικά στην Ελλάδα οι τροτσκιστές χτυπούσαν με λύσσα το εργατικό ΕΑΜ, το ΕΑΜ, τα γραφεία του ΚΚΕ, ουκ ολίγες φορές τραυμάτιζαν και σκότωναν κομμουνιστές μεσούσης της κατοχής....
Αυτοί λοιπόν όχι μόνο δεν έχουν δικαίωμα να μιλούν για τα 90 χρόνια του ΣΕΚΕ, δηλαδή του ΚΚΕ, αλλά ούτε καν να το σκέφτονται ως ιδέα, γιατί το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να κάνουν τη βρώμικη δουλειά του συστήματος και δει του ΠΑΣΟΚ, δηλαδή να θέλουν να διαλύσουν το κόμμα..

Ράδιο Κολλεκτίβα

Τρίτη 28 Οκτωβρίου 2008

Ο Β' Παγκόσμιος πόλεμος και το γράμμα του Ζαχαριάδη.

Είναι τοις πάσι γνωστόν και καταγεγραμμένο ιστορικά, ότι ο Β΄Παγκόσμιος πόλεμος ήταν δημιούργημα των αντιθέσεων των ιμπεριαλιστών, που όμως ενίσχυσαν οικονομικά και το Χίτλερ και το Μουσολίνι, με πρωταγωνίστριες εταιρίες απ' την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, τις Goodyear, IBM, Bank of America και μια σειρά άλλες και απ' την Ευρώπη.
Μια σειρά Βρετανικές και Γαλλικές εταιρίες πλάι στην Γερμανική KRUPP και στην Deutche Bank, έδωσαν γην και ύδωρ στους Χίτλερ καταρχήν και στον Μουσολίνι δευτερευόντως για να καταστείλουν το λαϊκό κίνημα και να χτυπήσουν τη Σ.Ένωση μέσω της Γερμανίας ελπίζοντας ότι στο τέλος θα βγει νικήτρια αλλά λαβωμένη, με σκοπό να τη καταπιούν και αυτή οι κλασσικές ιμπεριαλιστικές δυνάμεις όπως η Βρετανία και η Γαλλία και να κυριαρχήσουν στη μεταπολεμική Ευρώπη χωρίς το βραχνά του εργατικού κινήματος και της Σ.Ένωσης και χωρίς το βραχνά της νέας Γερμανίας.

Ο φασισμός και οι εθνικοσοσιαλισμός(συγγενείς ιδεολογίες) ήταν η πιο ανοικτή τρομοκρατική επίθεση του μεγάλου ιμπεριαλιστικού κεφαλαίου ενάντια στους λαούς, και είχε ως ιδεολογικό μανδύα την Μουσολινικής έμπνευσης μπροσούρα για τους Μικροαστούς(τους οποίους μετέτρεπε από στρώμα σε τάξη ο Ιταλός δικτάτορας) και την ρομαντική κοινωνιολογία των Κρικ, Γιούντερ, Ρόζεμπεργκ, η οποία κατακεραύνωνε την αστική δημοκρατία και ζητούσε επιστροφή στην δημοκρατία των αρίστων(αριστοκρατίας) με καπιταλισμό....
Όλες αυτές οι αντιθέσεις βρήκαν πρόσφορο έδαφος και στην Ελλάδα όπου η τότε άρχουσα τάξη ήταν χωρισμένη σε τρία στρατόπεδα, αυτό που ήταν με το Μεταξά(πλάι στο Γερμανικό και Ιταλικό Ιμπεριαλισμό), αυτό το κομμάτι που ήταν με το Παλάτι(Βρετανόφιλο αν και η Φρειδερίκη είχε άλλη γνώμη) και αυτό το κομμάτι που δεν είχε αποφασίσει με ποιο θα πάει περιμένοντας το τελικό νικητή για να παίρνει θέση.
Αυτά για την ιστορία ως ένα "μικρό εισαγωγικό σημείωμα", για να αναδειχτούν ζητήματα άγνωστα στο νεότερο ευρύτερο κοινό, το οποίο γνωρίζει πως ο Γερμανόφιλος Φασίστας Πρωθυπουργός Μεταξάς είπε το ΟΧΙ, πράγμα που δεν αληθεύει γιατί το ΟΧΙ το επέβαλε ο Ελληνικός Λαός.
Δεν είναι λίγα τα παραδείγματα Μεταξικών αξιωματικών από μαρτυρίες Ελλήνων μαχητών στο Μέτωπο απ' τα ημερολόγια τους (που έγραφαν ότι με πρόσχημα δυσεντερίες και άλλες δικαιολογίες που δεν έβρισκαν αντανάκλαση στην πραγματικότητα) , ότι αξιωματικοί προσκείμενοι στο καθεστώς ζητούσαν επιστροφή στην Αθήνα. Τρανταχτό παράδειγμα αυτών των Φασιστών στρατηγών όπου λίγο αργότερα την 6η Απρίλη του 1941, χωρίς να υπάρχει κανένας αντικειμενικός παράγοντας ήττας και χωρίς τίποτα να έχει κριθεί στη γραμμή Μεταξά, ήταν αυτοί που παρέδωσαν στους Ναζί , με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τον μετέπειτα κατοχικό πρωθυπουργό Γ.Τσολάκογλου.
Η μόνη τίμια στάση ήταν πάλι και εδώ του ΚΚΕ, που ενώ για χρόνια ζητούσε συμμαχία για αντιφασιστικό μέτωπο(σύμφωνο Σοφούλη-Σκλάβενα). Φυσικά και πάλι οι αστοί και τα κόμματα τους έκαναν πίσω χωρίς ποτέ να τηρήσουν το εν λόγω σύμφωνο, προτιμώντας τη στάση αναμονής στη τότε ΝΤΠ και περιμένοντας τις μεταπολεμικές εξελίξεις στο πεδίο των συμφερόντων στηρίζοντας ουσιαστικά το Μεταξά. * http://radiocollectiva.blogspot.com/2008/06/blog-post_1096.html
Παραθέτουμε το γράμμα του τότε ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, του μέγιστου Ν. Ζαχαριάδη για την αποκατάσταση της αλήθειας.

Radio Collectiva

ΤΟ ΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ

"Πρός του λαό της Ελλάδας

Ο φασισμός του Μουσολίνι χτύπησε την Ελλάδα πισώπλατα, δολοφονικά και ξετσίπωτα με σκοπό να την υποδουλώσει και εξανδραποδίσει. Σήμερα όλοι οι έλληνες παλαίβουμε για τη λευτεριά, την τιμή, την εθνική μας ανεξαρτησία. Η πάλη θα είναι πολύ δύσκολη και πολύ σκληρή. Μα ένα έθνος που θέλει να ζήσει πρέπει να παλαίβει, αψηφώντας τους κινδύνους και τις θυσίες. Ο λαός της Ελλάδας διεξάγει σήμερα έναν πόλεμο εθνικοαπελευθερωτικό, ενάντια στο φασισμό του Μουσολίνι. Δίπλα στο κύριο μέτωπο και Ο ΚΑΘΕ ΒΡΑΧΟΣ, Η ΚΑΘΕ ΡΕΜΑΤΙΑ, ΤΟ ΚΑΘΕ ΧΩΡΙΟ, ΚΑΛΥΒΑ ΜΕ ΚΑΛΥΒΑ, Η ΚΑΘΕ ΠΟΛΗ, ΣΠΙΤΙ ΜΕ ΣΠΙΤΙ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΦΡΟΥΡΙΟ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ.
Κάθε πράκτορας του φασισμού πρέπει να εξοντωθεί αλύπητα. Στον πόλεμο αυτό που τον διευθύνει η κυβέρνηση Μεταξά, όλοι μας πρέπει να δόσουμε όλες μας τις δυνάμεις, δίχως επιφύλαξη. Έπαθλο για τον εργαζόμενο λαό και επιστέγασμα για το σημερινό του αγώνα, πρέπει να είναι και θα είναι, μια καινούργια Ελλάδα της δουλιάς, της λευτεριάς, λυτρωμένη από κάθε ξενική ιμπεριαλιστική εξάρτηση, μ’ ένα πραγματικά παλλαϊκό πολιτισμό.
Όλοι στον αγώνα, ο καθένας στη θέση του και η νίκη θάναι νίκη της Ελλάδας και του λαού της. Οι εργαζόμενοι όλου του κόσμου στέκουν στο πλευρό μας."

Αθήνα 31 Οχτώβρη 1940
Νίκος Ζαχαριάδης
Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ

Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2008

Εκδήλωση ΝΕ Χανιών του ΚΚΕ για την παρουσίαση των θέσεων της ΚΕ

Κάθε εκδήλωση έχει κάποιους δείκτες δηλαδή κάποια συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά τα οποία καθορίζουν το μέγεθος της ποσοτικής και ποιοτικής αναβάθμισης(δηλαδή επιτυχίας της), συγκριτικά με τον εαυτό της στο παρελθόν και πάντα σε σχέση με αντίστοιχες εκδηλώσεις του ίδιου διοργανωτή στον ίδιο η σε αντίστοιχους χώρους.
Παρακολουθώντας πάνω από 22 χρόνια εκδηλώσεις του ΚΚΕ, με αντίστοιχη μορφή και περιεχόμενο σε αντίστοιχους σε μέγεθος χώρους, έχουμε να πούμε πως η εκδήλωση της ΝΕ Χανίων του ΚΚΕ για την παρουσίαση των θέσεων της ΚΕ ξεπέρασε κάθε προσδοκία και όλοι οι παραπάνω δείκτες των ποιοτικών χαρακτηριστικών χτύπησαν κόκκινο στην αίθουσα του ΕΒΕΧ επιβεβαιώνοντας την επιτυχία της εν λόγω εκδήλωσης.
Η γεμάτη από κόσμο και ενθουσιασμό αίθουσα του Επιμελητηρίου, το κυλικείο και οι δυο προθάλαμοι του, με το κόσμο να φτάνει έως τις σκάλες και τον ανελκυστήρα(δε το έχουμε ξαναδεί αυτό ούτε όταν το ΚΚΕ στη δεκ' του 80 έπαιρνε 14% στο νομό), έδειχναν ότι η εκδήλωση της ΝΕ του ΚΚΕ για τη παρουσίαση των θέσεων της ΚΕ για το 18ο συνέδριο του κόμματος θα πάει καλά, όπως και έγινε.
Τη παρουσίαση των θέσεων έκανε το μέλος του ΠΓ, της ΚΕ του ΚΚΕ, Σπύρος Χαλβατζής ο οποίος μεταξύ άλλων αναφέρθηκε για την οικονομική κρίση, τονίζοντας για τη φτώχεια που θα ακουμπήσει και εμάς και ότι ακόμα ούτε καν τα απόνερα της δεν έχουν φτάσει στη χώρα μας.
Για την αναγκαιότητα το κόμμα μας να αποκτήσει νέα ποιοτικά χαρακτηριστικά και να μετατρέψει την απειθαρχία και ανυπακοή σε αντεπίθεση με αφορμή το 18o Συνεδρίου που θα είναι τέτοιο δηλαδή συνέδριο αντεπίθεσης.



Ράδιο Κολλεκτίβα

Ιωσήφ Βισσαρίονοβιτς (Στάλιν) Του Λευτέρη Ηλιάκη


Ιωσήφ Βισσαρίονοβιτς (Στάλιν) Του Λευτέρη Ηλιάκη

Ο Ιωσήφ Βισσαρίονοβιτς, γνωστός με το επαναστατικό ψευδώνυμο Στάλιν, που στα ρωσικά σημαίνει Ατσαλένιος, γεννήθηκε το 1897 στον Καύκασο, στη μικρή πόλη Γκόριτης Γεωργίας, στα Βόρεια της Τιφλίδας. Οι γονείς του ήταν φτωχοί αγρότες, απόγονοι δουλοπάροικων, αλλά όχι αγράμματοι, και άξεστοι, (όπως αναφέρουν σκόπιμα αρκετοί βιογράφοι του).
Τα πρώτα γράμματα τα διδάχτηκε από την μητέρα του, η οποία τον προόριζε για ιερέα. Γι΄ αυτό και σε συνέχεια, φοίτησε στο ιεροδιδασκαλείο της Τιφλίδας, εγκατέλειψε όμως τις σπουδές του μετά από τη μύησή του στις επαναστατικές ιδέες του τότε παράνομου σοσιαλδημοκρατικού κόμματος.
Η σταδιοδρομία του ως επαγγελματία επαναστάτη, αρχίζει το 1899, με την ενεργό συμμετοχή του σε αντικαθεστωτικές ενέργειες, οπότε απεπέμθη από το Ιερατικό Σεμινάριο, όπου φοιτούσε.
Επί δυο χρόνια σχεδόν ασχολήθηκε αποκλειστικά με τη μελέτη επαναστατικών και ιστορικών κειμένων, για να αποκτήσει τις πολιτικές γνώσεις που πίστευε ότι του ήταν απαραίτητες.
Κατά τις μαρτυρίες πολλών συντρόφων του, της εποχής εκείνης, ο Στάλιν εθεωρείτο μεταξύ των πιο μορφωμένων νέων επαναστατών, σε αντίθεση με όσα του καταλόγιζε ο Τρότσκι που τον θεωρούσε «…άξεστο, πεισματάρη, περιορισμένων πνευματικών ικανοτήτων και χωρίς δημιουργική φαντασία…». Εκτός από τα Γεωργιανά, τη μητρική του γλώσσα γνώριζε άπταιστα τα ρωσικά και τα αρμένικα. Από το 1897 ως το 1901 εργάστηκε ως καθοδηγητής παράνομων εργατικών πυρήνων, μεταξύ των εργατών της Τιφλίδας και, σε συνέχεια, των εργατών της τότε αναπτυσσόμενης Βιομηχανίας πετρελαίου του Βατούμ στις Γεωργιανές ακτές του Εύξεινου, και στο Μπακού, στο σημερινό Αζερμπαϊτζάν, στις ακτές της Κασπίας.
Το 1901 συλαμβάνεται από την Ωχράνα (τη μυστική Αστυνομία του Τσάρου) κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων στο Μπακού, και φυλακίζεται για δυο περίπου χρόνια. Όμως μετά την αποφυλάκισή του εκτοπίζεται αμέσως στην Ανατολική Σιβηρία, από όπου όμως γρήγορα δραπετεύει και συνεχίζει ξανά την παράνομη πολιτική δραστηριότητά του στην περιοχή του Καυκάσου.
Με τη διάσπαση του σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος το 1903, σε δυο παρατάξεις προσχώρησε με τους συντρόφους του στους μπολσεβίκους (πλειοψηφούντες) των οποίων ηγείτο ο Λένιν. Από το 1905 ως το 1908 διευθύνει, μαζί με τον Ορτζονίκιζε και τον Βοροσίλως τον αγώνα χιλιάδων εργατών στα διυλιστήρια του Μπακού, ενώ το Μάρτη του 1908 ξανασυλαμβάνεται και καταδικάζεται σε εξορία, αλλά δραπετεύει μετά από οχτώ μήνες και επιστρέφει στο Μπακού, όπου αναδιοργανώνει την κομματική ομάδα της περιοχής και επανεκδίδει την τοπική κομματική εφημερίδα, που η κυκλοφορία της είχε διακοπεί. Την περίοδο αυτή ο Στάλιν κάνει τις πρώτες πολιτικές δηλώσεις του σχετικά με την στρατηγική και πολιτική του κόμματος. Συγκεκριμένα δηλώνει ότι «…για την επιτυχία του αγώνα μας απαραίτητη είναι η διατήρηση του παράνομου μηχανισμού του κόμματος… Ακόμα είναι αναγκαία η συνεργασία μας με τα άλλα, εκτός Ρωσίας, επαναστατικά κόμματα, απαιτείται μεγάλη επιλογή μεθόδων δράσης που εφαρμόζονται στο εξωτερικό… άλλες είναι οι συνθήκες που επικρατούν στη Γερμανία ή στη Γαλλία, και άλλες στη Ρωσία….».
Αυτές οι δηλώσεις του Στάλιν αποτέλεσαν και μια από τις διαφωνίες του με τον Τρότσκι, που υποστήριζε την λεγόμενη «γερμανική τακτική», σύμφωνα με την οποία «… η επανάσταση πρέπει να αρχίσει πρώτα στις βιομηχανικά ανεπτυγμένες χώρες…».
Κατά τη διάρκεια μιας απεργίας ο Στάλιν συλλαμβάνεται πάλι, εκτοπίζεται στη Σιβηρία, αλλά δραπετεύει και πάλι το Φλεβάρη του 1912. αναλαμβάνει τότε σε μια μικρή περίοδο νομιμότητας τη θέση του αρχισυντάκτη της εφημερίδας Πράβδα, που στα ρωσικά σημαίνει Αλήθεια, επίσημο όργανο της μπολσεβίκικης παράταξης του κόμματος. Τον Απρίλη του 1912 εκλέγεται αναπληρωματικό μέλος της ΚΕ και λίγο αργότερα μέλος του Πολιτικού Γραφείου του κόμματος. Την ίδια εποχή, προς τα τέλη του Απρίλη συλλαμβάνεται πάλι εκτοπίζεται στη δυτική Σιβηρία και δραπετεύει με την έκρηξη της επανάστασης του Μάρτη (1917) και επέστρεψε στην Ευρωπαϊκή Ρωσία.
Στις 19-25 Απρίλη ο Λένιν δέχεται επίθεση από τους συντηρητικούς της μπολσεβίκικης παράταξης γιατί υποστήριζε μια σκληρότερη πολιτική κατά της προσωρινής κυβέρνησης του Κερένσκυ. Ο Στάλιν όμως ανέλαβε την υπεράσπιση του Λένιν με έμφαση κι όπως αποδείχτηκε είχε δίκιο.
Από τον Ιούλιο του 1917 ο Στάλιν αναλαμβάνει τη θέση του Γραμματέα της ΚΕ της Μπολσεβίκικης παράταξης, όταν ο Λένιν έπεσε στην παρανομία κατά την περίοδο της σκληρής τρομοκρατίας από την κυβέρνηση Κερένσκυ.
Λίγο αργότερα οργανώνει μαζί με τον Σβερντλώφ το 6ο συνέδριο της παράταξης όπου από τη μια μεριά προετοιμάστηκε η εξέγερση του Οκτώβρη κι από την άλλη εγκρίθηκε επίσημα η μετανομασία της παράταξης σε Κομμουνιστικό Κόμμα που πραγματοποιήθηκε το Μάρτη του 1918. το συνέδριο αυτό αποτέλεσε σταθμό για την πολιτική ζωή του Στάλιν, ο οποίος υποστήριξε θερμά τις θέσεις του Λένιν, με το σύνθημα: «Όλη η εξουσία στα νέα Σοβιέτ…!».
Οι θέσεις αυτές εγκρίθηκαν από τους αντιπροσώπους των επαναστατικών πυρήνων παρά τις έντονες αντιδράσεις του Κάμενεφ, Ρύκωφ και άλλων περιφερειακών, μαζί με τον ακροαριστερό Τρότσκι ότι «ο σοσιαλισμός πρέπει να ξεκινήσει από τις βιομηχανοποιημένες χώρες. Λίγες μέρες αργότερα ο Κερένσκυ (με υπόδειξη και των Άγγλων συμβούλων τους προβαίνει σε μια σειρά κατασταλτικά μέτρα και διατάσσει τη σύλληψη και την προσαγωγή σε δίκη, του Λένιν, την επαναφορά του στρατιωτικού νόμου και τις θανατικές ποινές και την διάλυση των εκτελεστικών επιτροπών των Σοβιέτ.
Με τη δημοσίευση του εντάλματος ο Λένιν αποφασίζει να παραδοθεί για να λάμψει η αλήθεια στη δίκη…. Ο Στάλιν όμως τον πείθει και τον φυγαδεύει σ΄ ένα χωριό κοντά στα Φιλανδικά σύνορα, μαζί με τον Ζηνόβιεφ.
Η σθεναρή υποστήριξη των απόψεων του Λένιν, εκ μέρους του Στάλιν, εναντίο των θέσεων των περιφερειακών και των ακροαριστερών, έσωσε, ουσιαστικά την επερχόμενη Οχτωβριανή Επανάσταση, ενώ αποτελεί, ταυτόχρονα μια πρώτη «σύγκρουση» μεταξύ Στάλιν και των μετέπειτα «αντισταλινικών» της περιόδου 1930-1938 (Τρότσκι, Ζηνοβιέφ, Κάμενεφηλιπς). Οι οποίοι αν επικρατούσαν από την αρχή το Σοβιετικό κράτος θα είχε διαλυθεί ήδη από το 1924.

Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2008

Φεστιβάλ ΚΚΕ-ΚΝΕ Φρούριο- Κολαστήριο Ιντζεδίν

Ήταν δύο υπέροχες βραδιές για το Φεστιβάλ του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, σε ένα χώρο που όταν πατάς το πόδι σου,(ήταν η 3ή εκδήλωση μέσα σε 20 χρόνια που ζήσαμε εκεί), σου ξεσκίζεται η καρδιά και από μέσα σου βγαίνει ένα τεράστιο γιατί.
Γιατί όλοι αυτοί που έδωσαν τα καλύτερα τους χρόνια για τη προκοπή και ένα καλύτερο αύριο για τα παιδιά τους, για τα παιδιά του γείτονα και αυτού που γνώριζαν και αυτού που δε γνώριζαν, να βρεθούν σε αυτού του τύπου το κολαστήριο.
Να σημειώσουμε εδώ πέρα ότι τον Ιούλη του 2001 είχε γίνει ένα ρεπορτάζ για το χώρο αυτό, όπου και με την ελάχιστη βοήθεια ημών, (με χαρά είχαμε βοηθήσει τη δημοσιογράφο του "Ρ" στις μετακινήσεις της), όπου είχε πραγματοποιήσει ένα εκτενές Ρεπορτάζ, τμήμα του οποίου σας παραθέτουμε υπό τη μορφή ηλεκτρονικού συνδέσμου. http://www1.rizospastis.gr/columnPage.do?publDate=29/7/2001&columnId=16

Χτες και προχτές με τη βοήθεια των συντρόφων μας απ' το Ρέθυμνο στήθηκε το καλύτερο φεστιβάλ απ' τη περίοδο μετά τη διάσπαση.
Εκατοντάδες κόσμου επισκέπτονταν ένα χώρο που βρίσκεται 16 χιλιόμετρα απ το κέντρο της πόλης των Χανίων και 40 απ' το κέντρο του Ρεθύμνου, αλλά παρά τις δυσκολίες μετακίνησης ήταν ότι πιο μαζικό έχουμε δει εδώ και καιρό με μεγάλα ποσοστά νέων ανθρώπων να συμμετάσχουν ενεργητικά και με ενθουσιασμό στο στήσιμο και στη παρουσία του στο ντόπιο πληθυσμό...
Δυστυχώς και τις δύο μέρες ενώ τραβήξαμε video απ' τις ομιλίες αυτό δεν αποτυπώθηκε και δυστυχώς περιοριζόμαστε μόνο στις φώτο που τραβήξαμε.
Οι δύο μέρες αποδείχτηκαν λίγες για μια τέτοιου είδους εκδήλωση αλλά πάλι αγώνες θα έχουμε και πάλι σύντομα θα ξαναβρεθούμε....

Καλή αντάμωση σύντροφοι .....

Radio Collectiva

Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2008

Πάμε Φεστιβάλ....

Πατήστε το σύνδεσμο για να δείτε περισσότερα σε ότι αφορά το Φεστιβάλ του ΚΚΕ &της ΚΝΕ στα Χανιά.

Η Δική μας Αλήθεια και τι σημαίνει για μας.


Σύντροφοι του blog http://knelesvou.blogspot.com/, μας ζητήσατε τα παρακάτω: "Το άρθρο - απάντηση, σχετικό με την "ΝΕΠ και την επικράτηση του Σταλινισμού", αποτελεί ένα από τα πιο ολοκληρωμένα άρθρα που έχουμε δει, εάν είναι εφικτό, θα θέλαμε να το δούμε και στο blog σας...", όμως σήμερα αδυνατούμε να κάνουμε κάτι τέτοιο και θα προσπαθήσουμε να αναπτύξουμε τις θέσεις του άρθρου για αύριο Παρασκευή...
Απλά να πούμε μερικά πράγματα εδώ πέρα με αφορμή αυτό που μας ζητήσατε.
Η εφημερίδα "ΑΛΗΘΕΙΑ", είναι εβδομαδιαία εφημερίδα του ΚΚΕ στο Νομό Χανίων και αρχισυντάκτης είναι μια ΗΡΩΙΚΗ μορφή της Εθνικής Αντίστασης και του ΔΣΕ, ο Πρόεδρος της ΠΕΑΕΑ Κρήτης ο σ/φος Λευτέρης Ηλιάκης ο οποίος είναι και υπεύθυνος για τη συγγραφή του εν λόγω άρθρου.
Ο εν λόγω πολυγραφότατος σύντροφος είναι μια τεράστια μορφή και δε το λέμε έτσι. Αρθρογραφεί στο τοπικό τύπο και με τα βιβλία του κρατάει ζωντανή την "άγνωστη", αλλά μεγάλης ποσότητας και ποιότητας δράση της αντίστασης στο 1ο και στο 2ο αντάρτικο στη δυτική Κρήτη.
Ήταν αυτός που μαζί με τους συντρόφους Σπύρο Μπλαζάκη και Γιώργη Τσομπανάκη (από την επαρχία Αποκορώνου στα Χανιά), κατέβηκαν ελεύθεροι λίγο πριν τις εκλογές του 1974.
Μπορεί οι δύο ηρωικές μορφές ο Σπύρος Μπλαζάκης και ο Γιώργης Τσομπανάκης να έχουν φύγει απ' τη ζωή, όμως ο Λευτέρης μας είναι ακόμα μαζί μας.

Ο Σπύρος Μπλαζάκης και ο Γιώργης Τσομπανάκης
με τους άθλους τους έχουν μπει στο "πάνθεον" της 90Χρόνης ιστορίας του τιμημένου ΚΚΕ, γυρίζοντας στα άβατα Λευκά Όρη απ' το 1948 έως το 1974, για να μη τους πιάσει το "μπασικιναριό" με ότι αυτό συνεπάγεται στη δυσκολία της διαβίωσης και για την ίδια την υγεία τους για το σχεδόν 1/4 του εικοστού αιώνα. Και ενώ αυτοί περιφέρονταν στη πιο δύσβατη οροσειρά της Ευρώπης, με τα πιο επικίνδυνα χαράκια και φαράγγια της Ελλάδας να βρίσκονται μπροστά και σε κάθε βήμα και σε κάθε πατιά τους , ο καλός μας σύντροφος Λευτέρης Ηλιάκης έκανε "περιοδεία" σχεδόν σε όλους τους τόπους εξορίας και ήταν ο τελευταίος καταγεγραμμένος κομμουνιστής κρατούμενος που απελευθερώθηκε απ' τους τόπους εξορίας και τα κολαστήρια των Μακρονησιών το 1974. Σήμερα στα 83 του χρόνια αποτελεί μια απ' τις πιο "γοητευτικές" μορφές του αγώνα για το δίκιο τη πίστη και τη θέληση και για μας τους νεότερους δε μπορεί παρά να είναι ένας μεγάλος δάσκαλος. Όσο για τα άρθρα του και τις αναλύσεις του πάνω στο Μαρξισμό-Λενινισμό, όσοι και όσες έχετε τη τύχη να πέφτει στα χέρια σας η εφημερίδα του ΚΚΕ στα Χανιά "ΑΛΗΘΕΙΑ", θα καταλαβαίνεται τι σας λέμε...
Συμπληρώνοντας να πούμε εδώ πέρα πως η ΑΛΗΘΕΙΑ είναι η εφημερίδα μας που κυκλοφορεί απ' την εποχή της ΕΔΑ είναι η δεύτερη πιο παλιά εφημερίδα στο νομό και έχει χιλιάδες συνδρομητές σε όλη την Ελλάδα..

Γιάννης Κ.

Κυριακή 6 Ιουλίου 2008

Ο Δημοκρατικός Στρατός στην Κρήτη




Ο Δημοκρατικός Στρατός στην Κρήτη

Ο καπετάν Γιάννης Ποδιάς
Η ιστορία του ΔΣΕ αποτελεί κορυφαία στιγμή της ταξικής πάλης στην Ελλάδα κατά τον 20ό αιώνα. Κάθε ελάχιστη ιστορική στιγμή φωτίζει πλευρές που εμπνέουν και συσσωρεύουν πολύτιμη πλούσια πείρα. Πρόκειται για την ένοπλη μαζική λαϊκή πάλη ενάντια στην ένοπλη θεσμική κρατική βία. Ταυτόχρονα, πρόκειται για αγώνα αντιιμπεριαλιστικό - διεθνιστικό, αφού η πάλη του ΔΣΕ συνέβαλε στον αγώνα των λαών την περίοδο που ξεκινούσε ο λεγόμενος ψυχρός πόλεμος.

Η μελέτη της Ιστορίας του επιβάλλεται για κάθε αγωνιστή. Για κάθε άνθρωπο που ασφυκτιά και δεν μπορεί να συμβιβαστεί στο άδικο εγκληματικό σύστημα της εκμετάλλευσης. Είναι η γνώση και η πείρα που καλλιεργεί ανυπότακτες συνειδήσεις. Για παράδειγμα, καθόλου δεν έχει χάσει την επικαιρότητά του και σήμερα το ερώτημα: Υποταγή ή αντίσταση, συναίνεση ή ρήξη, καπιταλισμός ή σοσιαλισμός; Οι γυναίκες και οι άντρες του ΔΣΕ έδωσαν τη δική τους απάντηση...

Ο αγώνας του ΔΣΕ και τα μηνύματά του παραμένουν ολοζώντανα και συνεχίζουν να παρακινούν σε αγώνες την εργατική τάξη και τους συμμάχους της.

Ο «Ριζοσπάστης» παρουσιάζει συνοπτικά πλευρές από την ιστορία και δράση του ΔΣΕ στην Κρήτη, όπως καταγράφηκαν στην «Τρίχρονη Εποποιία του ΔΣΕ» (Εκδόσεις «Ριζοσπάστης - Σύγχρονη Εποχή», καθώς και το χρονικό της μεγάλης μάχης που έδωσε ο ΔΣΕ,στην περιοχή της Λοχριάς, στον Ψηλορείτη, σύμφωνα με μαρτυρία του Αντώνη Φασατάκη. Οι υπότιτλοι είναι δικοί μας.
Οι πρώτες ομάδες

Στην Κρήτη, αρχικά, στους μαζικούς και μαχητικούς αγώνες, που συσπείρωναν την πλειοψηφία του λαού, συμμετείχε κι ένα τμήμα του κόμματος των Φιλελευθέρων, από το οποίο προερχόταν και ο βουλευτής Γιαμαλάκης.

Σύντομα, όμως, η ηγεσία των Φιλελευθέρων, υπό τον Σοφοκλή Βενιζέλο, συσπειρώθηκε με την ντόπια αντίδραση για να τσακίσει το λαϊκοαπελευθερωτικό κίνημα.

Σε αντίδραση των τρομοκρατικών ενεργειών τους, συγκροτήθηκαν οι πρώτες ομάδες των καταδιωκόμενων αγωνιστών, που σχετικά σύντομα μετασχηματίστηκαν στο Δημοκρατικό Στρατό της Κρήτης. Επρόκειτο για την εκτόπιση 12 ΕΑΜικών στελεχών από τα Χανιά, για τις επιδρομές κρατικών και παρακρατικών τρομοκρατών κατά των γραφείων του ΕΑΜ, της ΕΠΟΝ και της εφημερίδας Δημοκρατία και για τη δημιουργία από εγκληματικά στοιχεία ειδικού σώματος χωροφυλάκων «άνευ θητείας». Στο νομό Χανίων μάλιστα, τους «άνευ θητείας» χωροφύλακες τους οργάνωσε ο απόστρατος συνταγματάρχης Π. Γύπαρης, που, όταν του διαμαρτυρήθηκαν ομοϊδεάτες του για τις απαράδεκτες επιλογές του, χαρακτήρισε τους εκλεκτούς του «καθάρματα», με τα οποία, ωστόσο, «θα έκανε τη δουλειά του».1

Η αντάρτικη δραστηριότητα στην Κρήτη άρχισε στα τέλη του Απρίλη του 1947, όταν στον Ταυρωνίτη των Χανίων αντάρτικες ομάδες χτύπησαν σε ενέδρα τμήμα 35 χωροφυλάκων και στρατιωτών και το διέλυσαν. Στη μάχη σκοτώθηκε ο μοίραρχος Σαριδάκης, ένας στρατιώτης και ένας χωροφύλακας και αιχμαλωτίστηκε το μεγαλύτερο μέρος του τμήματος.

Την ίδια εποχή, έκανε την εμφάνισή της στην Ανατολική Κρήτη η αντάρτικη ομάδα του Γιάννη Ποδιά, παλιού καπετάνιου του ΕΛΑΣ, που μαζί με τον, επίσης, ΕΛΑΣίτη καπετάνιο Νίκο Σαμαρίτη υπήρξε θρυλικό πρόσωπο για την περιοχή. Επρόκειτο για μια ολιγάριθμη ομάδα, η οποία, ωστόσο, πολύ γρήγορα ενισχύθηκε με την προσχώρηση σ' αυτήν πλήθους στρατιωτών, που είχαν δραπετεύσει από το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Αγίου Νικολάου Λασηθίου.

Για το στρατόπεδο αυτό, αλλά και για τη δραπέτευση και προσχώρηση πολλών στρατιωτών του στην ομάδα του Ποδιά, υπάρχει η παρακάτω σχετική μαρτυρία - δοσμένη από κρατούμενο του εν λόγω στρατοπέδου και κατοπινό μαχητή του Δημοκρατικού Στρατού:

«Στα τέλη του 1946 υπήρχαν στην Κρήτη δυο στρατόπεδα Σκαπανέων - το ένα στο Ρέθυμνο και το άλλο στον Αγιο Νικόλαο Λασηθίου - που αριθμούσαν συνολικά γύρω στους τρεις χιλιάδες στρατιώτες. Στις αρχές του 1947 τα στρατόπεδα αυτά διαλύθηκαν και κρατήθηκαν μόνο οι πιο "επικίνδυνοι", που συγκεντρώθηκαν στον Αγιο Νικόλαο - γύρω στους 120 με 125.

Ζούσαμε εκεί κάτω από τραγικές συνθήκες. Ο ταγματάρχης Κωνσταντόπουλος, διοικητής του στρατοπέδου, οι Αλφαμίτες γιοι του και άλλοι τραμπούκοι, τρομοκρατούσαν τους κρατούμενους με απειλές, βρισιές, προκλήσεις και περιορισμούς.

Στο τέλος του δεύτερου δεκαήμερου του Απρίλη και αφού η Οργάνωση Περιοχής Κρήτης του ΚΚΕ ενέκρινε τη σχετική πρόταση της κομματικής οργάνωσης του στρατοπέδου, πήραμε το δρόμο για το βουνό. Εκείνες τις μέρες είχαν έλθει βάσιμες πληροφορίες ότι σχεδίαζαν (οι στρατιωτικές αρχές) να μας στείλουν για εξόντωση στην κόλαση της Μακρονήσου (...).

Με όλες τις αναγκαίες προφυλάξεις και τη μυστικότητα αποδράσαμε από το στρατόπεδο και συναντηθήκαμε, κατάκοποι λόγω της απόστασης, με την ομάδα του Ποδιά στη θέση Καθαρό.

Την ομάδα αυτή την αποτελούσαν ο Γιάννης Ποδιάς, ο Μήτσος Παπάς (και άλλοι οχτώ καταδιωκόμενοι αγωνιστές). Με τους 55, που φύγαμε από τον Αγιο Νικόλαο, η δύναμη της ομάδας ανήλθε στους 65».2

Λίγες μέρες μετά την προσχώρηση των 55 στρατιωτικών στην ομάδα του Ποδιά συγκροτήθηκε η νέα διοίκησή της, την οποία αποτέλεσαν ο Ποδιάς, ως αρχηγός, ο Παπάς, ως υπαρχηγός, ο Αριστείδης Λαμπρούλης, ως στρατιωτικός υπεύθυνος, ο Μανώλης Φραγκιαδάκης, ως πολιτικός επίτροπος, και ο Γιάννης Ρουκουνάκης, ως ομαδάρχης.
Στις μάχες

Η πρώτη αξιόλογη σύγκρουση της ομάδας του Ποδιά με κυβερνητικές δυνάμεις σημειώθηκε στα Λασηθιώτικα Βουνά, στη θέση Σκοτεινά Λακκάκια, όπου ο εχθρός πανικοβλήθηκε και ένας χωροφύλακας σκοτώθηκε. Η σημαντικότερη, όμως, επιχείρηση της ομάδας πραγματοποιήθηκε στις 9 του Μάη, όταν αυτή χτύπησε και κατέλαβε, ύστερα από εφτάωρη μάχη, την Ιεράπετρα, επιφέροντας στον αντίπαλο σημαντικές απώλειες σε νεκρούς. Ανάμεσα μάλιστα στους νεκρούς του αντιπάλου περιλαμβάνονταν και 11 Αλβανοί, παλιοί συνεργάτες των Γερμανών κατακτητών, που τώρα είχαν προσκολληθεί στη χωροφυλακή.

Την ίδια μέρα της κατάληψης της Ιεράπετρας από τους αντάρτες του Ποδιά, εκατοντάδες λαού συγκεντρώθηκαν μπροστά στη Νομαρχία Ηρακλείου και άρχισαν να ζητούν να φύγουν ο Γύπαρης και οι χωροφύλακές του από την Κρήτη, να επανέλθουν οι εξόριστοι ΕΑΜίτες στα σπίτια τους και να σταματήσει ο εμφύλιος πόλεμος στο νησί. Εκ διαμέτρου αντίθετη ήταν η στάση του νομάρχη Νάθαινα, που ανήκε στο Λαϊκό Κόμμα, αλλά και της μεγάλης μερίδας των βενιζελικών πολιτευτών, καθώς και των βενιζελικών «καπεταναίων», και κατά πρώτο λόγο του Εμμανουήλ Μπαντουβά, οι οποίοι σε σύσκεψη που είχε συγκροτηθεί πριν από πέντε μέρες, είχαν, χωρίς συζήτηση, απορρίψει την οποιαδήποτε συμφιλίωση με τις ΕΑΜικές δυνάμεις. Στη σύσκεψη μάλιστα αυτή, αναφερόμενος ο διαλλακτικός βενιζελικός βουλευτής Γιαμαλάκης είχε δηλώσει τότε στον Ριζοσπάστη: «Μετά την αποδοκιμασίαν μου από τους δυναμικούς καπεταναίους και την σύσκεψιν της Δευτέρας (5ης Μαΐου), όπου επήραν μέρος οι βενιζελικοί οπλαρχηγοί με τον λαϊκόν νομάρχην και τας αστυνομικάς αρχάς, αδυνατώ πλέον να αναμιχθώ εις την συμφιλιωτικήν προσπάθειαν. Ετόνισα προς όλας τας κατευθύνσεις ότι είναι αδύνατον να ηρεμήσουν τα πνεύματα, εάν ικανοποιηθή η αξίωσις των λεγομένων καπεταναίων να αναλάβουν αυτοί την εκπροσώπησιν του κράτους εις την δίωξιν των ενόπλων. Ούτοι, ιδιαιτέρως δε ο Μπαντουβάς, εμπνέονται από αφάνταστον φιλοδοξίαν».
Οι βενιζελικοί «οπλαρχηγοί», κόντρα στον ΔΣΕ

Στις 11 του Μάη ο Μπαντουβάς και οι υπόλοιποι βενιζελικοί οπλαρχηγοί κυκλοφόρησαν «προκήρυξιν προς τον κρητικόν λαόν», με την οποία τον πληροφορούσαν ότι «εις την καταβαλλομένην προσπάθειαν του έθνους ήρχοντο συνεπίκουροι και βοηθοί των νομίμων αρχών του κράτους, τασσόμενοι υπό τας διαταγάς και παρά το πλευρόν των διά την πάταξιν της ανταρσίας». Ο νομάρχης προσπάθησε να αντιδράσει στην πρωτοφανή αυτή ενέργεια των οπλαρχηγών και δήλωσε ότι «θα πατάξη κάθε ένα, που θα οπλισθή με το πρόσχημα ότι θα κτυπήση την ανταρσίαν» - πολύ γρήγορα, όμως, αντελήφθη την κατάσταση και δεν προχώρησε σε καμιά ενέργεια κατά των βενιζελικών «καπεταναίων», όταν αυτοί επικήρυξαν ως ληστές με δέκα εκατομμύρια δραχμές τον καθένα, τον Ποδιά και μαζί του δυο άλλα δυναμικά στελέχη των ανταρτών - τον Παπά και τον Ρουκουνάκη.

Η ομάδα του Ποδιά, ωστόσο, συνέχισε τη δράση της στην Ανατολική Κρήτη και είχε ορισμένες επιτυχίες. Ετσι, στις 14 και στις 15 του Μάη, χτύπησε παρακρατικούς του Μπαντουβά και στρατιώτες στη θέση του «Ξινογιώργη η Κορφή», στις 23 του ίδιου μήνα κέρδισε μικρή μάχη με χωροφύλακες στο χωριό Κασάνοι του Ηρακλείου και στις 18 του Ιούνη αναμετρήθηκε με τον εχθρό και του προκάλεσε φθορές στη θέση Μαύρος Κόλυμπος του Λαρανίου, χωριού του Ποδιά. Στις 27 του ίδιου μήνα, όμως, ομάδα δέκα ανταρτών της περιοχής υπό τον Βασίλη Πλαγιωτάκη καταστράφηκε από μονάδα του Μπαντουβά στο βουνό της Σμπάρου, όπου είχε σταλεί, για να δημιουργήσει μικρό αντάρτικο συγκρότημα.

Την ίδια εποχή στο δυτικό τμήμα του νησιού είχαν ήδη αναπτυχθεί τρία ισχυρά αντάρτικα συγκροτήματα. Το πρώτο από τα συγκροτήματα αυτά δρούσε στην περιοχή Κισσάμου και Σελίνου, με αρχηγό τον Γ. Κοδέλα, το δεύτερο στην Κυδωνία, με επικεφαλής τον Γιάννη Μπαντουρογιάννη και τον Πίσσα, και το τρίτο στον Αποκόρωνα, με ηγέτη τον Γ. Σπανουδάκη ή Χειμώνα.

Παράλληλα, δρούσαν στις ίδιες περιοχές και μικρές ανεξάρτητες ομάδες, καθώς και ομάδες αυτοάμυνας - ενώ σε ώρα ανάγκης μπορούσαν οι δυνάμεις του Δημοκρατικού Στρατού της Δυτικής Κρήτης να ενισχυθούν με τριακόσιους επιπλέον ενόπλους μόνο στον παλαιό Δήμο του Πελεκάνου της επαρχίας του Σελίνου.

Με τον εμφύλιο πόλεμο στην Κρήτη ασχολούνται αναλυτικά ο Σπύρος Μπλαζάκης και ο Γιώργης Τσομπανάκης, μαχητές και οι δυο του Δημοκρατικού Στρατού, που δεν παραδόθηκαν ποτέ, αλλά έζησαν κυνηγημένοι στα βουνά τριάντα πέντε ολόκληρα χρόνια και οι οποίοι σε πολυσέλιδο βιβλίο τους γράφουν συγκεκριμένα:

«Το αντάρτικο στην Κρήτη (τον Απρίλη του 1947) είχε ξεφαντώσει. Στον Αποκόρωνα, στην Κυδωνία, στον Κίσσαμο, στο Σέλινο, παντού υπήρχαν αντάρτικες ομάδες και άρχιζαν τη δράση. Στα ορεινά μέρη καταλάβαιναν τους σταθμούς (χωροφυλακής), έκοβαν τις τηλεφωνικές επικοινωνίες και γενικά (τα μέρη αυτά) ήταν υπό τον έλεγχό τους. Ακουγε ο κόσμος για τη δράση του αντάρτικου στην ηπειρωτική Ελλάδα και έπαιρνε θάρρος. Η κυβέρνηση έκανε επιστράτευση και πολλοί στρατιώτες δεν πήγαιναν στο στρατό, αλλά λιποταχτούσαν. Αλλοι έρχονταν στις αντάρτικες ομάδες και άλλοι γύριζαν στα χωριά τους».3

Το Δημοκρατικό Στρατό της Κρήτης αποτελούσαν εμπειροπόλεμα συγκροτήματα σε όλη σχεδόν την έκταση του νησιού. Στο συγκρότημα μάλιστα του Νομού Χανίων ήταν ενσωματωμένη μια ξεχωριστή διμοιρία γυναικών, με επικεφαλής την Γεωργία Σκευάκη, καθώς και μια ομάδα της Δημοκρατικής Νεολαίας, η οποία είχε πάρει μέρος σε όλες τις επικίνδυνες αποστολές και σε όλες τις αποφασιστικές συγκρούσεις, που είχαν κατά καιρούς σημειωθεί στην περιοχή.

Η πιο εντυπωσιακή επιχείρηση του Δημοκρατικού Στρατού στην Κρήτη ήταν εκείνη στο αεροδρόμιο του Μάλεμε, όπου υπήρχε λόχος εκατό σμηνιτών. Ισχυρή δύναμη ανταρτών είχε κατέβει στο χωριό Πρασέ με τρία αυτοκίνητα, είχε καταλάβει θέσεις γύρω από το αεροδρόμιο και στη συνέχεια είχε στείλει μια μικρή ομάδα από δέκα άνδρες μέσα σ' αυτό, για να καλέσουν τη φρουρά να προσχωρήσει στις γραμμές τους. Προσχώρησαν με προθυμία 64 σμηνίτες, οι οποίοι, αφού φόρτωσαν στα αυτοκίνητα της αεροπορικής βάσης όλο τον οπλισμό της μονάδας τους - και μεταξύ των άλλων τρία βαριά πολυβόλα και τον ασύρματο - κατευθύνθηκαν μαζί με τους αντάρτες προς την Κακόπετρα, όπου ήταν η έδρα του Δημοκρατικού Στρατού της περιοχής.

Από τις 28 μέχρι τις 30 του Ιούνη 1947 πάνω από εκατό αντάρτες του Ποδιά χτύπησαν τμήματα χωροφυλάκων και παρακρατικών του Κατσιά και του Μπαντουβά στην επαρχία της Αμαρίας, στον Ψηλορείτη, με αποτέλεσμα να τα διαλύσουν. Επρόκειτο για τη μεγαλύτερη, μετά την επιχείρηση της Ιεράπετρας, επιτυχία της ομάδας αυτής, της οποίας η διοίκηση είχε συμπληρωθεί από τον Θεόφιλο Τρουλλινό, ως ομαδάρχη, τον δικηγόρο Γεώργιο Σμπώκο και τον γιατρό Μιχάλη Χριστοφοράκη.

Το Μάρτη του 1948 ισχυρή ομάδα του Δημοκρατικού Στρατού και τμήμα της ομάδας της Δημοκρατικής Νεολαίας χτύπησαν στον εθνικό δρόμο, μεταξύ των χωριών Νεοχωρίου και Αγίων Πάντων, της επαρχίας Αποκορώνου, πομπή αυτοκινήτων, στα οποία επέβαιναν 27 βουλευτές του κόμματος των Φιλελευθέρων και διπλωματικοί εκπρόσωποι των Ηνωμένων Πολιτειών, της Βρετανίας και της Γαλλίας, που μετέβαιναν στο Ακρωτήρι των Χανίων, για να συμμετάσχουν σε μνημόσυνο του Ελευθερίου Βενιζέλου. Ολοι αυτοί είχαν ξεκινήσει από τον Αγιο Νικόλαο του Λασιθίου και κατευθυνόμενοι προς τα Χανιά, είχαν σταματήσει στο Ηράκλειο, στο Ρέθυμνο και σε ορισμένα μικρά αστικά κέντρα, όπου με σύντομες ομιλίες τους είχαν προβάλει την αναγκαιότητα της συγκρότησης ειδικής Μεραρχίας Κρητών εθελοντών, οι οποίοι «θα συνέβαλλαν αποφασιστικώς εις την εκκαθάρισιν της χώρας εκ του συμμοριτισμού από Θράκης μέχρι Ταινάρου».

Αποτέλεσμα της ένοπλης προσβολής της εν λόγω πομπής - που συνέπεσε με οργανωμένη επίθεση άλλης αντάρτικης ομάδας στις αγροτικές φυλακές της Αγιάς, 5 χιλιόμετρα έξω από τα Χανιά - υπήρξε ο τραυματισμός ενός βουλευτή, η πρόκληση ζημιών σε μερικά αυτοκίνητα και κυρίως ο πανικός των βουλευτών, των ξένων διπλωματών και της αστυνομικής συνοδείας τους. Ηταν μάλιστα τόσο μεγάλος ο πανικός τους, ώστε το επίσημο γεύμα ζήτησαν και δόθηκε όχι στο χώρο που είχε προγραμματιστεί, αλλά στο πολεμικό πλοίο, που είχε μεταφέρει στην Κρήτη, ειδικά για το μνημόσυνο, τον Σοφοκλή Βενιζέλο.

Το Αρχηγείο των ανταρτών του Νομού Χανίων απένειμε έπαινο στους μαχητές που συμμετείχαν στην προσβολή της πομπής και ο ραδιοσταθμός της «Ελεύθερης Ελλάδας» αναφέρθηκε επανειλημμένα στο περιστατικό. Επρόκειτο, άλλωστε, για πολύ εντυπωσιακό και ταπεινωτικό για τους κυβερνητικούς γεγονός, εξαιτίας του οποίου απομακρύνθηκαν από τις θέσεις τους ο γενικός διοικητής της Κρήτης, ο διοικητής της εκεί χωροφυλακής και ο φρούραρχος Χανίων.4
Οι «στάβλοι του Μπαντουβά»

Για την αντιμετώπιση του Δημοκρατικού Στρατού στην Κρήτη η κυβέρνηση της Αθήνας υποχρεώθηκε, τελικά, να μεταφέρει στη Μεγαλόνησο ισχυρές στρατιωτικές δυνάμεις, με επικεφαλής τον ταξίαρχο Φραγκιαδάκη. Παράλληλα, ενίσχυσε την εθνοφυλακή και τις παρακρατικές συμμορίες, των οποίων η εγκληματική δράση ήταν ήδη πλούσια στο νησί.

Σε κάποια από τις προσωπικές μαρτυρίες αυτές αναφέρεται σχετικά:

«Για να κάμψουν το δημοκρατικό φρόνημα του κρητικού λαού το κράτος και το παρακράτος των Μπαντουβάδων εξαπόλυσαν βάρβαρη και αιματηρή τρομοκρατία. Ομαδικές συλλήψεις, μεσαιωνικοί βασανισμοί, εκτελέσεις και δολοφονίες αγωνιστών απλώθηκαν σε όλους τους νομούς του νησιού.

Οι "στάβλοι του Μπαντουβά" ήταν η Μακρόνησος της Κρήτης. Εκατοντάδες αντιστασιακοί και άλλοι προοδευτικοί άνθρωποι πέρασαν από τους "στάβλους" αυτούς. Εκεί δολοφονήθηκε, όντας αιχμάλωτος, ο Γιάννης Ρουκουνάκης. Εκεί, επίσης, δολοφονήθηκαν η παιδαγωγός και λαογράφος Μαρία Λιουδάκη, η Μαρία Δρανδάκη, ο γεωπόνος Μιχάλης Λαμπράκης (και πολλοί άλλοι αγωνιστές). Στις 12 του Ιούνη 1947, εξάλλου, πέθανε στην Ασφάλεια Ηρακλείου, ύστερα από βασανιστήρια, ο Στρατής Περγαλίδης, πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου της πόλης, ενώ σε εκδήλωση διαμαρτυρίας εργατών για τη σύλληψή του δολοφονήθηκαν οι αδελφοί Χρήστος και Κώστας Χατζηγεωργίου».5

Την άνοιξη του 1948 άρχισαν από τον κυβερνητικό στρατό οι εκκαθαριστικές επιχειρήσεις με τις οποίες ασχολούμενοι στο βιβλίο τους οι Μπλαζάκης και Τσομπανάκης γράφουν:

«Οι αρχές ανησύχησαν πολύ με τη δράση του Δημοκρατικού Στρατού (κυρίως) στο νομό Ηρακλείου και αποφάσισαν να χτυπήσουν το αντάρτικο του νομού. Συγκέντρωσαν μεγάλες δυνάμεις και άρχισαν μεγάλης κλίμακας εκκαθαριστικές επιχειρήσεις. Ο νομός Ηρακλείου δεν έχει ψηλά βουνά, εκτός από τον Ψηλορείτη, στα σύνορα με το Ρέθυμνο, και δεν προσφέρεται για μεγάλη δύναμη ανταρτών, εκτός αν υπερτερούν από τον αντίπαλο. Ο αντίπαλος, όμως, είχε μεγάλη υπεροχή σε άνδρες και οπλισμό. Τους στρίμωχνε από δω, τους στρίμωχνε από κει και τους ανάγκαζε να δίνουν, κάθε μέρα σχεδόν, μάχες, με αποτέλεσμα να τους αποδεκατίσουν, σκοτώνοντας και τον καπετάνιο τους Ποδιά. Οσοι εγλίτωσαν, μην μπορώντας να μένουν σ' αυτή την περιοχή, περάσανε στο νομό Χανίων και ενώθηκαν μαζί μας».6

Ο θάνατος του Ποδιά σήμανε την αρχή του τέλους του Δημοκρατικού Στρατού στην Κρήτη, που σημειώθηκε πολύ νωρίτερα από οποιαδήποτε άλλη περιοχή στην Ελλάδα. Ο Δημοκρατικός Στρατός της Μεγαλονήσου, παρά την αρχική μεγάλη ανάπτυξή του, δεν κατόρθωσε τελικά, και για υποκειμενικούς και για αντικειμενικούς λόγους, να αναπτύξει ένα κίνημα ανάλογο προς τον προσωπικό δυναμισμό των μαχητών του και προς την κρητική επαναστατική παράδοση.

Η σκληρότερη και αιματηρότερη μάχη από το σύνολο σχεδόν των ανταρτών, που δεν ξεπερνούσαν τους 150, δόθηκε στο φαράγγι της Σαμαριάς και κράτησε πέντε μέρες. Οι μαχητές του Δημοκρατικού Στρατού πολέμησαν εκεί με ηρωισμό, κυκλωμένοι από κυβερνητικά στρατιωτικά τμήματα, που μαζί με τους παρακρατικούς του Γύπαρη και των οπλαρχηγών Πέτρακα και Γιαννούλη που τους ενίσχυαν, αριθμούσαν τρεις χιλιάδες άνδρες, υποστηριζόμενους μάλιστα από την αεροπορία.

Από τους αντάρτες σκοτώθηκαν στη διάρκεια της μάχης 35, καθώς προσπαθούσαν να βγουν από τον κλοιό. Οι υπόλοιποι, τελικά, κατόρθωσαν να περάσουν μέσα από τις κυβερνητικές γραμμές και να τραβήξουν προς τα Λευκά Ορη, όπου χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες.

Στις 26 του Οκτώβρη 1948 έπεσαν σε ενέδρα και σκοτώθηκε ο Δημήτρης Μακριδάκης, γραμματέας της Νομαρχιακής Επιτροπής του Κόμματος, ενώ ο Γιώργος Τσιτήλος, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, πιάστηκε, καταδικάστηκε σε θάνατο και εκτελέστηκε. Την ίδια εποχή έχασαν τη ζωή τους σε άνισες αναμετρήσεις ο Μπαντουρογιάννης, ο Πίσσας, ο Ροζάκης, ο Παπαναγκοτάκης και ο γιατρός Σταματάκης. Το Δεκέμβρη του 1949, εξάλλου, σκοτώθηκε σε συμπλοκή η Βαγγελιώ Κλάδου, μέλος του Γραφείου Περιοχής του ΚΚΕ.

Στις αρχές του 1950 είχαν απομείνει στην Κρήτη μόνο 14 αντάρτες, που πέρασαν στην παρανομία και άρχισαν να εργάζονται για την ανασυγκρότηση των παράνομων οργανώσεων του ΚΚΕ και για τη διατήρηση και παραπέρα ανάπτυξη του λαϊκού κινήματος στο νησί. Πέντε, όμως, απ' αυτούς συνελήφθησαν τελικά, ένας σκοτώθηκε, έξι κατόρθωσαν να διαφύγουν στο εξωτερικό και οι υπόλοιποι δύο, δηλαδή ο Σπύρος Μπλαζάκης και ο Γεώργιος Τσομπανάκης, παρέμειναν ασύλληπτοι στα κρητικά βουνά και ξαναγύρισαν στη νομιμότητα το 1974, μετά την πτώση της στρατιωτικοφασιστικής δικτατορίας.

1. Βασίλη Μπαρτζιώτα, «Η πολιτική μας δουλιά στον ΔΣΕ», σελ. 104.

2. Γραπτή μαρτυρία του Νίκου Βασιλάκη.

3. Σπύρου Μπλαζάκη και Γιώργη Τσομπανάκη, «Τριάντα πέντε χρόνια αντίσταση», σελ. 234.

4. Γραπτή μαρτυρία του Λευτέρη Ηλιάκη.

5. Γραπτή μαρτυρία του Νίκου Βασιλάκη.

6. Σπύρου Μπλαζάκη και Γιώργη Τσομπανάκη, ό.π. σελ. 108.

[Μόνιμος σύνδεσμος δημοσιεύματος] [Περισσότερα σαν αυτό] [Ταχυδρόμηση δημοσιεύματος] [Εκτύπωση δημοσιεύματος]

Το χρονικό της μάχης στη Λοχριά του Ψηλορείτη

Στο χρονικό που διαβάστηκε - γράφτηκε από τον Αντώνη Φασατάκη τελευταίο επιζήσαντα της σφαγής μαζί με τον Μελιδονιώτη Μιχάλη - στην εκδήλωση που οργάνωσαν, στην περιοχή της Λοχριάς, στον Ψηλορείτη, την Κυριακή που μας πέρασε, για τη μεγάλη μάχη που έδωσε εκεί ο ΔΣΕ, οι Κομματικές Οργανώσεις Ηρακλείου και Ρεθύμνου στα πλαίσια των εορτασμών για τα 90 χρόνια από την ίδρυση του ΚΚΕ, αναφέρθηκε χαρακτηριστικά:(διατηρούμε την ντοπιολαλιά του συγγραφέα στο κείμενο)

«Είχε προηγηθεί η μάχη στην Ιεράπετρα - μια συμβολική μάχη - κατά την οποία παρά τις διώξεις, τις απειλές, τις δολοφονίες, τη μαζική σφαγή του λαού από το στρατό, τις συλλήψεις και την τρομοκρατία, η πόλη παραδόθηκε στον καπετάνιο Γιάννη Ποδιά. Κι αυτό το γεγονός ήρθε να ανατρέψει την κρατική προπαγάνδα που θέλησε να ισχυριστεί ότι ο εμφύλιος που είχε ξεκινήσει στην Ελλάδα δεν ήταν παρά κάποια συνοριακά επεισόδια που γίνονταν στα σύνορα με τη Βουλγαρία επειδή κάποιοι Βούλγαροι επιχειρούσαν να μπουν και να καταλάβουν την Ελλάδα. Ο καπετάν Γιάννης Ποδιάς μετά την παράδοση της Ιεράπετρας έπρεπε να έρθει στον Ψηλορείτη για να οργανώσει κι εδώ αντάρτικη ομάδα.

Αυτή ήταν η εντολή του Κόμματος επειδή σύμφωνα με την απόφαση του περιφερειακού κομματικού οργάνου θα έπρεπε να εμφανιστεί και στην Κρήτη το κίνημα, αφού η πολιτική της συμφιλίωσης παραβιαζόταν διαρκώς, συστηματικά και προκλητικά από τον Μπαντουβά, τους αντάρτες του και τους άλλους παρακρατικούς συμμορίτες τους, και για τον πρόσθετο λόγο ότι η Κρήτη αποτελούσε τον αιμοδότη του εθνικού στρατού για τις επιχειρήσεις στη βόρεια Ελλάδα.

Η αναθηματική πλάκα που έστησαν οι κομμουνιστές της Κρήτης στην εκδήλωση τιμής για τους μαχητές του Ψηλορείτη.
Την ομάδα των ανταρτών στην Ανατολική Κρήτη θα την οργάνωνε ο Βασίλης Πλαγιωτάκης, ένα παλικάρι από την Εμπαρο, στον οποίο ο Ποδιάς άφησε μερικούς (γύρω στα 15 - 20 άτομα) από το "τάγμα των Σκαπανέων" που είχε δραπετεύσει από το στρατόπεδο συγκέντρωσης που τους είχαν στον Αγιο Νικόλαο.

Συναντήσαμε στις 27 του μήνα τον Ποδιά που είχε γυρίσει από την πορεία του από τη Γεράπετρο προς Ψηλορείτη και καταταχτήκαμε. Τη νύχτα της ίδιας μέρας φύγαμε από τη Νίδα και προχωρήσαμε ανατολικά του Ψηλορείτη. Φτάσαμε σε μια τοποθεσία που λεγόταν "Μελιδονόσκαλα". Ετσι πριν καλά - καλά ξεφέξει η μέρα, βρεθήκαμε σε ένα χώρο μέσα σε ένα κλοιό. Στα γύρω υψώματα ήταν χωροφύλακες και ΜΑΫδες.

Εμείς βρισκόμαστε στον πάτο μιας χαράδρας μικρής, που τη σχημάτιζαν δυο μικροί λόφοι, χαμηλοί. Ξεκινήσαμε από τον πάτο εμείς, είχαμε ένα οπλισμό καλό, καλύτερο από των αλλωνών, των αντιπάλων και καταλάβαμε τα υψώματα και τους εκτοπίσαμε. Πιάσαμε και πέντ' - έξι, οχτώ για την ακρίβεια αιχμαλώτους. Είχαμε κι εμείς τρία θύματα. Εκεί σκοτώθηκε ο Μήτσος Παππάς.

Ο Μήτσος ο Παπάς ήταν από το Παχτούρι Θεσσαλίας, λιμενεργάτης στον Πειραιά (Ηταν εξειδικευμένος στα ρυμουλκά και στο χειρισμό μεγάλων ανυψωτικών μηχανημάτων) που επιτάχτηκε από τους Γερμανούς και ήλθε λιμενεργάτης στο λιμάνι του Ηρακλείου. Από το λιμάνι του Ηρακλείου δραπέτευσε και κατατάχτηκε στο ΔΣΕ. Φύγαμε από εκεί που δόθηκε η μάχη. Τους αιχμαλώτους μας τους συνόδευε ένας αντάρτης, τους πήγε παραπέρα και τους παρέδωσε στους δικούς τους, τους χωροφύλακες. Εμείς προχωρήσαμε μέχρι που νύχτωσε και τα ξημερώματα ήρθαμε και πάλι σε επαφή με τους αντιπάλους μας και συγκρουστήκαμε ξανά με άλλη ομάδα χωροφυλάκων και ΜΑΫδων πού ερχόταν από την πλευρά του χωριού Πλάτανος - Λοχριά και άλλα χωριά.

Από την εκδήλωση τιμής στον ΔΣΕ που οργάνωσαν οι κομματικές οργανώσεις Ηρακλείου και Ρεθύμνου στην περιοχή Λοχριάς στον Ψηλορείτη
Κάναμε μια ολοήμερη μάχη από το πρωί μέχρι το βράδυ. Κάναμε τρεις επιθέσεις για να σπάσουμε τον κλοιό και να φύγουμε. Τρεις επιθέσεις κάναμε τη μέρα εκείνη και είχαμε δύο θύματα. Το Μιχάλη τον Καράλη που ήτανε από τσι Μέλαμπες και τον Ηλιάκη - μου διαφεύγει το όνομά του τώρα - που ήτανε από τα Σείσαρχα. Αυτά τα δύο θύματα είχαμε στις τρεις επιθέσεις που κάναμε για να διασπάσουμε τον κλοιό. Δεν τα καταφέραμε μέχρι αργά το βράδυ.

Το βράδυ ο Ποδιάς μας σύμπτυξε σ' ένα μέρος γιατί διαπιστώσαμε όλοι, κι αυτός ειδικά που ήταν υπεύθυνος καπετάνιος, ότι αν ξημερωνόμαστε στον τόπο που δώσαμε τη μάχη ήταν ζήτημα να γλιτώναμε. Ετσι μας χώρισε σε τρεις ομάδες... Μία μπροστά, μία στη μέση και μία πιο πίσω. Ετυχε, επειδή στα μέρη που θα πηγαίναμε να είναι γνωστά σε μένα προσωπικά, αλλά και σε άλλους, να ορίσει ο Ποδιάς να πάμε εγώ και οι άλλοι που γνωρίζαμε την περιοχή μπροστά, για να δείχνουμε την κατεύθυνση. Είπε ειδικά: "Σε περίπτωση που συναντηθούμε με τον αντίπαλο και ο αντίπαλος δε μας χτυπήσει, να μην τον ανησυχήσουμε καθόλου". Συγκεκριμένα θυμάμαι και είπε: "και να τον πατήσουμε να μην τον ενοχλήσουμε".

Συνολικά στην αρχή που αρχίσαμε είμαστε 48 άτομα. Αλλά την πρώτη μέρα που σκοτώθηκε ο Μήτσος ο Παπάς είχαμε άλλα δύο θύματα και μείναμε σαράντα πέντε. Στη συνέχεια εσκοτώθηκε όπως είπα ο Καράλης και ο Ηλιάκης και μείναμε οι υπόλοιποι. Αυτοί οι υπόλοιποι εγίναμε τρία κομμάτια. Στην πρώτη ομάδα ήμουνα εγώ... Θυμούμαι τα ονόματα μερικών. Ειδικά τω χωριανώ μας. Ητονε ο Νοδαράκης ο Γιώργης, ο Μιχάλης ο Μελιδονιώτης, από τις Μέλαμπες είναι αυτοί και οι τρεις, ήταν ο Ανδρουλιδάκης ο Γιώργης, ο γιατρός ο Χριστοφοράκης και δε θυμάμαι τα ονόματα των άλλων. Ηταν στρατιώτες και δε θυμάμαι τα ονόματά τους. Εξάλλου δεν πολυλέγαμε τα ονόματά μας και οι στρατιώτες είχαν έρθει την προηγούμενη μέρα με τον Ποδιά στην ομάδα μας.

Αμα συγκρουστήκαμε κάτω με την πρώτη σύγκρουση τη νύχτα, η 2η και 3η ομάδα εφύγανε από παραπέρα. Ολα τα πυρά επέφτανε σ' εμάς. Εφυγαν εκείνοι. Εκεί καθυστερήσαμε λιγάκι γιατί περιμέναμε, ειδικά ο Ποδιάς που έψαχνε και διαπίστωσε ότι οι άλλοι εφύγανε, επερίμενε ότι αυτοί μπορεί να κάνουν έναν αντιπερισπασμό για να μας ενισχύσουνε να φύγουμε κι εμείς. Δεν έγινε... Δεν ξέρω γιατί... Δεν ξέρω γιατί.

Σημειωτέον ότι οι αντάρτες υποφέρανε πολύ από τη δίψα και πολλοί επέφτανε και ήταν δύσκολα τα πράγματα. Εμείς αλλάξαμε κατεύθυνση να πάμε από άλλο σημείο του κλοιού να δούμε τι θα γίνει και στην πορεία που αλλάξαμε ξανά συγκρουστήκαμε πάλι. Δηλαδή ύστερα από 1 ώρα ξανασυγκρουστήκαμε με κάποια περίπολο. Οπως επηγαίναμε παραπέρα ξανά εσυγκρουστήκαμε και μας ερωτήσανε ποιοι είμαστε. Κι εμείς τους είπαμε πως είμαστε του Κατσά παρέα, δηλαδή ενός δικού τους καπεταναίου.

Λένε... «και σας εκατατοπίσανε μωρέ ετσά; Να σας εσκοτώσουμε εμείς οι ίδιοι...». Ο Καλομοίρης ήτανε επικεφαλής, απού ήτονε Ανωγειανός, απάντησε και λέει: «Ε... έγινε μια παρεξήγηση, αλλά δεν έπαθε και κιανένας μας τίποτα». Εκείνη την ώρα έρχεται ο Ποδιάς, ακούει την κουβέντα και στη συνέχεια λέει κάποιος χωροφύλακας, κάποιος που τον εγνώριζε, όπως ανεκατωθήκαμε, μπορεί να γνώριζαν και τον Καλομοίρη τον ίδιο προσωπικά γιατί απ' την κουβέντα φαινότανε πως ήταν Ανωγειανοί. Ανωγειανοί γνώριζαν και τον Καλομοίρη και φώναξαν: «Δεν είναι δικοί μας, μωρέ!». Με το «δεν είναι δικοί μας» αρχίσανε τα πυρά, φωνάζει ο καπετάνιος, ο Ποδιάς που είχε έρθει ωστόσο, αφού έψαχνε να δει τι έγιναν οι άλλες ομάδες που διαπίστωσε ότι είχαν φύγει, φώναξε «επί σκοπόν» και έγινε εκεί πέρα μια μάχη νύχτα, αλλά όπως είχαμε ανακατωθεί, οι περισσότεροι πυροβολισμοί επέφτανε στον αέρα, γιατί δεν μπορούσαμε... υπήρχε ο φόβος... Παρ' όλα αυτά είχαμε νεκρούς και η μια πλευρά και η άλλη. Εκεί σκοτώθηκε ο επικεφαλής της ομάδας μας ο Καλομοίρης... εκεί εσκοτώθηκε! Επεσε αγκαλιά με το οπλοπολυβόλο του, γαζωμένος κυριολεκτικά με μια ριπή στο στήθος από τον αντίπαλό του χωροφύλακα, στον οποίο όμως πρόλαβε κι ο ίδιος να ανταποδώσει τα ίσα. Επεσε ηρωικά για να σώσει τους υπόλοιπους της ομάδας. Εμείς περάσαμε...

Εκαμε κοντρόλ ο Ποδιάς, εδιαπιστώσαμε το θάνατο των αλλωνών, του Καλομοίρη και μετά προχωρήσαμε λιγάκι. Μετά μας είπε ο Ποδιάς: «Σε λίγο θα ξημερώσει, θα ξεφέξει και δεν μπορούμε να προχωρήσουμε. Είμαστε μέσα σ' ένα κλοιό. Λοιπόν να διαλυθούμε εδώ πέρα και να κρυφτούμε όπου μπορεί ο καθένας, κατά κύριο λόγο στα δέντρα». Ητανε πυκνά πρινάρια, πρίνοι, «με επίκεντρο τη βρύση, να βλέπουμε τι γίνεται, χωρίς να κινούμαστε, ούτε να μιλάμε... Οι άλλοι θα μας χάσουνε και θα φύγουν».

Ξημέρωσε ωστόσο και οι άλλοι αναρωτιότανε... Φαίνεται σε λιγάκι έγινε μια σύγκρουση με τις ομάδες που είχανε φύγει τη νύχτα. Τους ανακαλύψανε άλλοι χωροφύλακες και ΜΑΫδες που ερχότανε από το Ρέθυμνο. Από μακριά... Τους ανακάλυψαν σ' ένα νερό. Πήγαν και τους χτυπήσανε... Ναι, λέγεται Αγιος Ευστράτιος. Είναι μια εκκλησία εκεί Αγιος Ευστράτιος. Εκεί τους ανακάλυψαν και τους χτυπήσανε. Εκεί σκοτώθηκαν 4 αντάρτες. Ετραυματίστηκε εκεί ο Πατραμάνης κι εφύγανε...

Αφού έγινε η σύγκρουση με τους άλλους εκεί πέρα οι αντίπαλοί μας ενόμισαν ότι εμείς είχαμε φύγει όλοι και δεν έψαχναν για να μας βρούνε παρά μόνο αυτοί συμπτύσσονταν κι εφεύγανε. Μπαίνανε σ' ένα δρομάκι εκεί στο βουνό κι εφεύγανε... Ο κύριος όγκος είχενε φύγει, γιατί ήτονε πάρα πολλοί αυτοί... Πάρα πολλοί! Εμείς είμαστε ακόμη 16. Ναι λοιπόν μας ανακαλύψανε. Οπως εκαθόμαστε εκεί πέρα και τους βλέπαμε ότι αυτοί φεύγανε, συμπτύσσονταν και έφευγαν από ένα σημείο από τη βρύση και πέρα, όπως είμαστε κρυμμένοι ακούσαμε μια φωνή που έλεγε: «Πού 'ναι μωρέ οι άλλοι», «Στα δέντρα, μωρέ» και ρίχνει και μια μπιστολιά αυτός κι αρχίσανε τα πυρά από τους χωροφύλακες κι από τους ΜΑΫδες απάνω στα δέντρα... Στα κουτουρού, αλλά κι εκοιτάζανε κιόλας... Γιατί ήτανε πολλά παιδιά απάνω στα δέντρα κι έπεσαν κι εσκοτωθήκανε που ήτανε απάνω στα δέντρα κι επέσανε... Και σ' ένα σημείο, σ' ένα πρίνο ανακαλύψανε τον Ποδιά. Ο Ποδιάς ήτανε μαζί με ένα άλλο, κι επέσανε και οι δυο μαζί από κάτω από τον πρίνο.

Δεν ήτανε όμως νεκρός... Γιατί κανένας δεν 'πομένει επί τόπου παρά μόνο όποιος παίρνει τη σφαίρα στην κεφαλή. Ολοι εμάς οι σκοτωμένοι εκειά εχτυπιότανε στην κεφαλή. Ο Ποδιάς έπεσε κάτω... Κι ο άλλος... Αμα έπεσε κάτω προσπάθησε ο Ποδιάς κι έβαλε το χέρι του έτσι ακριβώς και ακούμπησε και μίλησε... Είπε μερικές λέξεις και τις οποίες καλά καλά δεν άκουσα όλες. Ακουσα όμως για τη λευτεριά, είπε Κομμουνιστικό Κόμμα, είπε Κομμουνιστικό Κόμμα και η τελευταία του λέξη ήτανε «που δε...». Είπε: «Δε λυπούμαι πως χάνομαι για τη λευτεριά, αλλά λυπούμαι που δε...». Ναι... δε... δεν... Εκεί... Εκεί τον κόψανε τα αίματα, έπεσε κάτω και... πέθανε! Από δω έβλεπα εγώ αυτά τα πράματα. Οι χωροφύλακες δυο - τρεις που ήτανε εκείνη τη στιγμή γιατί δεν ήταν άλλοι, κανα - δυο ήτανε χωροφύλακες, αυτός που κρατούσε στο χέρι ντου ένα εγγλέζικο οπλοπολυβόλο (Νικόλαος Δασκαλάκης από την Κίσαμο) και κανα - δυο άλλοι που είχανε σιμώσει ωστόσο, ήταν περίεργοι κι εστέκανε σαν τσι χαζούς... Δεν κάνανε τίποτα... Ούτε μιλούσανε. Ε είδανε εκειά ήντα κάνανε... κι απεί τις είδανε πως ο Ποδιάς έπεσε ρίξανε δυο φωτοβολίδες. Ηρθε και ένας αξιωματικός κοντά. Εκεί πέρα, γιατί είχε πάρει χαμπάρι... από τον προηγούμενο πυροβολισμό που 'χε τραυματίσει τον άλλο ο Ποδιάς (τραυμάτισε τον χωροφύλακα Πηγουνάκη από το Ρέθυμνο), κι ύστερα αυτός που έριξε με το πολυβόλο (ο Δασκαλάκης), πήρανε χαμπάρι εκεί πέρα οι αξιωματικοί με τσι φωνές που έβαλε: «κατέβα κάτω ρε βούργαρε» του λέει...

Λοιπόν, μόλις έπεσε ο Ποδιάς από το δέντρο, αλλά μετά που είχε πεθάνει, τρέξανε οι ΜΑΫδες του Μπαντουβά με τα μαχαίρια, άλλοι με τα χαντζάρια που βαστούσανε και τον Ποδιά τον εκάμανε κομμάτια. Να κόψουνε το χέρι του γιατί από μια απόπειρα δολοφονίας είχε τραυματιστεί στο χέρι και ήτονε σημαδιακός και θέλανε να το πάρουνε για δείγμα, για επιβεβαίωση και το κεφάλι. Βρίζανε «αχ το βούργαρο, τον άτιμο κι ατίμασε την πατρίδα», όπως κάνουν οι κανίβαλοι έκαναν κι αυτοί... Μέχρι που επήρανε το κεφάλι και το χέρι και φύγανε.

Ο λόγος του καπετάν Γιάννη Ποδιά. «Δε λυπούμαι που χάνομαι για τη λευτεριά. Λυπούμαι που δεν... που δεν...». Κι εμείς ήρθαμε εδώ σήμερα για να προσπαθήσουμε να αποσώσουμε το λόγο σου καπετάνιε! Να σου πούμε ότι η καρδιά σου, η σκέψη σου, το μυαλό σου βρίσκονται εδώ, ανάμεσά μας, μέσα μας. Να σου πούμε πως παίρνουμε στα αδύναμα χέρια μας τις πανίσχυρες «σημαίες» του Κόμματός μας και συνεχίζουμε... Συνεχίζουμε πιστοί στα ιδανικά του σοσιαλισμού και του αγώνα, του λαϊκού δίκιου και της επανάστασης, στη λαϊκή εξουσία, όπως «πιστεύει» και η ίδια η ελπίδα όλων των λαών της Γης...

Από ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ 6/7/2008

istosch 20th Anniversary

20 YEARS
istosch DATA & WEB CENTER
"Two Decades of Digital Truth"
🤖 AI 🏠 Smart Home 💻 IT Courses 📣 Marketing 🎨 Multimedia
Since 2006... the journey continues.
Technology with a human face
www.istosch.gr

«Η γοργόνα με τα όμορφα πόδια»: Ένα παιδικό παραμύθι» της Αιμιλίας Πλατή